ZP Grupa: wz.29 Ursus

Cena:0.00
Niedostępny
Do koszyka

 

Samochód pancerny wz.29 Ursus

 

Brak produktu

 

Autor: Rajmund Szubański

Wydawca: ZP Grupa, Warszawa 

Seria: Technika, Broń i umundurowanie

Format: 185 x 230 mm

Stron: 40

Zdjęć i rysunków: 58

Stan: Nowy

Okładka: miękka

Numer katalogowy: TBIU-06

Liczba dostępnych sztuk: Niedostępny

Opis: 

Technika Broni i Umundurowanie, (TBiU) - to seria publikacji Wydawnictwa ZP. Każdy zeszyt jest monografią zazwyczaj jednego typu samolotu, pojazdu, broni, uzbrojenia lub munduru.
Pubikacje zawierają historię jego powstania, opis poszczególnych prototypów i wariantów, opis techniczny, ewentualne zastosowanie bojowe, itp.

Rozwinięcie seryjnej produkcji samochodów „Ursus” przyczyniło się do rozwoju krajowego przemysłu motoryzacyjnego. Ramy podwozia dostarczał dział metalowo-przetwórczy Towarzystwa Starachowickich Zakładów Górniczych, akumulatory – Zakłady Akumulatorowe „Tudor” w Piastowie, osprzęt zapłonowy – fabryka „Magnet” Z. Popławskiego w Warszawie, instalację oświetleniową – Fabryka Żyrandoli Elektrycznych A. Marciniak w Warszawie, Wronia 23, chłodnice i zbiorniki – Fabryka Wyrobów Metalowych „Bielany” (dawny „Tank”) w Warszawie, Kamedułów 7, opony i dętki – Fabryka Gum Jezdnych (dawny „Pneumatyk”) w Poznaniu, Mielżyńskiego 1 – późniejszy „Stomil”. Zakłady te miały oczywiście swój udział także w produkcji samochodów pancernych wz. 29.

W Sztabie Głównym Wojska Polskiego zaczęto pod koniec lat dwudziestych rozważać możliwość zastosowania do współpracy z kawalerią typu cięższego, lepiej uzbrojonego wozu bojowego, co wiązało się m.in. z niezadowalającymi doświadczeniami z lekkimi pojazdami wz. 28.

W kierowanym przez porucznika Rudolfa Gundlacha (późniejszego wynalazcy rewelacyjnego peryskopu odwracalnego) zespole pracowników biura konstrukcyjnego broni pancernych w Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii zwrócono w związku z tym uwagę na projekty biura konstrukcyjnego zakładów Ursus, dotyczące trzy osiowych pojazdów z napędzanymi obydwiema tylnymi osiami, lub z tylną osią „wleczoną”.